www.cons.hu munkajog | interjú | karrier | HR | pszichológia | e-learning | menedzsment | életmód | kultúra | trendek  2014. 07. 24.
  Címlap   Archívum   Hírek   Beállítás kezdőlapnak   Keresés:

Önéletrajzok
   feltöltése

F.A.Q.
Fizetések



Rendezvények
Szótár
Tesztek


Tavaszi fáradtság ellen való orvosság

Tél végén a szervezet energiatartalékai kezdenek kiapadni. Menetrendszerűen jelentkezik a tavaszi fáradtság, reggel sokan kimerülten ébrednek, egyfolytában fáradtnak, kevesebb munka után is túlterheltnek érzik magukat.


Szakemberek szerint a tavaszi fáradtság nem betegség, hanem hiányállapot, tél végi kimerültség. Akkor lép fel, ha szervezetünk az előző nyáron felhalmozott energiakészletét, vitamin- és ásványi anyag tartalékát felélte. Az élő szervezetek aktivitása télen lecsökken, sok állat téli álmot alszik, s az embernél is érzékelhető egyfajta lelassultság. Hosszúak az éjszakák, a fény kevesebb, nagyobb az alvásigényünk, s aki felborítja ezt a biológiai rendet, jobban kikészül. Rossz a közérzetünk, kedélybetegek vagyunk, nehezünkre esik reggel fölkelni, kimenni a szeles, vagy ködös, nyirkos időbe.

Tavaszi vitamin szükséglet

Sokan vitamin-tablettákkal védekeznek a téli fáradtság és kimerültség ellen, ugyanis a szervezet védekezőképességét ebben az időszakban ezek az anyagok helyettesítik. A megelőzésben azonban éppoly sokat segíthetnek a gyümölcsök és zöldségfélék. A védekező rendszer legfontosabb vitaminjai az E-, és C-vitamin és a béta-karotin. A növényi olajok, gabonafélék csírája, a hús, a máj, a tojás és a zöld növények E-vitaminban gazdag táplálékok. Legnagyobb mennyiségben a C-vitamint is a zöld növények tartalmazzák. Fogyasztásukról télen sem kell lemondanunk, mert olyan növényekben is megtalálhatóak, amelyek téli tárolásra alkalmasak. Pl. káposztafélék, savanyú káposzta, télálló almák, citrom, narancs.
Béta-karotin legnagyobb mennyiségben a sárgarépában és a sütőtökben található. A petrezselyemgyökér felső levágott darabját érdemes vízbe tenni, pár nap múlva friss petrezselymet kapunk. Gabona magvakat is lehet csíráztatni, a friss csíra tele van igen értékes anyagokkal, vitaminokkal. A hajtásokat salátába, vagy apróra vagdalva vajas kenyérre szórva is lehet fogyasztani.

Ciklonok és anticiklonok

Nem csak a vitaminhiány okolható egyedül a tavaszi "energiazavarért". Az orvosmeteorológusok szerint a tavaszra oly jellemző időjárás változások rendkívüli mértékben megterhelik szervezetünk alkalmazkodóképességét. Tavasszal nagyon gyorsan váltogatják egymást a magas légnyomású (anticiklon) és az alacsony légnyomású (ciklon) frontok. Ezeket a frontokat nem érzékeljük tudatosan, de az idegrendszer képes már a legkisebb légköri változásokat is érzékelni.
Például még semmi jele az időjárás változásnak, borongós, esős az idő, a magas légnyomású front azonban már rejtett módon befolyásolja az időjárást. Általában az anticiklon hatására a köztiagy több boldogsághormont bocsát ki, szívünk erősebben ver, vérnyomásunk emelkedik, légzésünk szaporábbá válik, duzzadunk a tettvágytól, energikusnak érezzük magunkat. Egészen más a helyzet, amikor ragyogó napsütésben iszonyú fáradtság tör ránk. Ennek oka az észrevétlenül beszivárgó alacsony légnyomású ciklon.
Ha túl gyorsan váltakoznak a frontok, és a szervezet nem győzi az időjáráshoz való alkalmazkodást, a hirtelen hangulatváltozáshoz még fejfájás, keringési zavarok, alvásproblémák, depresszió társulhat. Többnyire frontérzékeny embereknél alakulnak ki ezek a tünetek, akiknek gyengén működik az immunrendszere.
Minden harmadik ember frontérzékeny, közöttük pedig különösen sok a nő. A nők idegrendszere általában érzékenyebben reagál az időjárási változásokra, s ezért könnyebben kerülhet sor hibás reakciókra, amely különösen a keringési rendszert, az anyagcserét és a hormonháztartást érinti. Ezzel szinte beprogramozódik az alvászavar, a vérnyomás ingadozás, a migrén.
Ez ellen sok mozgással, kirándulással lehet védekezni, mivel így szervezetünk hozzászokik a hőmérsékletváltozásokhoz és aktiválja a tél folyamán elgyengült immunrendszert.

Böjt avagy salaktalanítás

Közeledik a húsvét és az azt megelőző böjti időszak. Télen hajlamosak vagyunk több zsíros ételt fogyasztani, ezért a tavaszi fáradtság tüneteinek enyhítésére először a salakanyagoktól kell megszabadulnunk. Nem véletlen, hogy a legtöbb vallás böjtöt ír elő ebben az időszakban. Természetgyógyászok is javasolják, hogy évente 2-3-szor ajánlatos ún. méregtelenítő kúrának alávetni magunkat. Azoknak, akik nem akarják intenzív böjtölésnek, diétának alávetni magukat, viszont szeretnének megszabadulni a szervezetükben felhalmozódott salakanyagoktól, és feltöltődni hasznos, biológiailag értékes anyagokkal, megoldás, ha zöldség-gyümölcs napokat, vagy hosszabb kúrákat tartanak.
Az igazi böjt több napig tart, a merészebbek 7-10 napos léböjtkúrát végezhetnek. (Egyik nap préselt gyümölcs, másnap zöldséglé fogyasztásával.) Akik nem tudják ezt a radikális böjtölést vállalni, azoknak átmenetileg vegetárius étkezés ajánlott sok-sok zöldségfélével. Az alma magas rost és glukonsav-tartalma miatt kiváló méregtelenítő. A benne található pektin megakadályozza, hogy a fehérjék a bélben rothadni kezdjenek. Csökkenti a koleszterinszintet, javítja a szívműködést és a keringést, stabilizálja a vércukrot, támogatja a vénás keringést. A vegetárius étkezés mellett sok gyógynövényteát ajánlatos fogyasztani. Akinek a veséje gyengébb, igyon zsurló és bodzateát. Vesére, gyomorra, szívre, frontérzékenységre hatásos a citromfű, mely általánosan erősít, nyugtat. Tisztító, energetizáló a csipkebogyó és a hársfavirág tea. Az aromák közül tisztít a levendulaolaj, reggel frissít a citromolaj, este nyugtató a mandarin és narancsolaj illata.

Frissítő masszázs

Ébresszük fel izmainkat is a téli zsibbadásból! Töltsünk sok időt a szabadban, sétáljunk, túrázzunk amennyit csak lehet. Tisztító hatású a masszázs is. Dolgozzuk át alaposan az elernyedt izületeinket, izmainkat. Reggel az óramutató irányába lassú körözéssel masszírozzuk hasunkat, dörzsöljük át a deréktájat. A masszírozáshoz használjunk a hatás fokozására gyógynövényes olajokat, krémeket.
Reggel vegyünk hideg-meleg váltózuhanyt, jó hatása van az érrendszerre. Meleg zuhannyal kezdjük és hideggel fejezzük be, s közben kissé durvább kefével dörzsöljük át testünket, hogy a hajszálerekben fokozzuk a mikrocirkulációt Ha megúszni nem is tudjuk a tavaszi fáradtságot, a tüneteit jelentősen csökkenthetjük.

<Vissza a címlapra

Állásajánlatok
17
Havi hírlevelek
8991
Cikkek
845

Rajzfilm
HeadHunter's game









RMÜE

Milliónyi állás - Monster

Magyar állás és munka portál

© 2002-2005 p&bert management consulting group  
készítette: proaction Hungária Kft.