Energia tanúsítvány

Mikor kell energetikai tanúsítvány?

Mint arról már az előzőekben is szó volt, az energetikai tanúsítvány, vagy más néven e-zöldkártya, a lakóingatlan energiahatékonyságára terjed ki. Minél kedvezőbb a ház vagy lakás energetikai hányadának értéke a tanúsítványban, annál többet ér a lakóépületünk. Persze ha ez az érték nem a legmegfelelőbb, akkor sincs baj, hiszen korszerűsíthetjük, ha adottak a feltételek hozzá. Lényeges tudni néhány fontos információt mielőtt elindulunk ingatlant vásárolni.


A 176/2008.(vi.30.) Kormány rendelet határozza meg, hogy milyen ingatlanokra terjed ki az energetikai hatékonysági vizsgálat. Az alábbi esetekben szükséges ennek megléte:


• Új ház építésénél

• Használt ingatlan eladásánál

• 1 évnél hosszabb időre történő bérbeadásánál

• 1000 m2 – nél nagyobb hasznos alapterületű állami tulajdonú épületek esetében is


Az energetikai tanúsítványt hitelesítő számítást az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló miniszteri rendelet alapján kell kiszámolni. Amennyiben új ingatlant szeretnénk vásárolni, akkor ennek kiállításáról az építtetőnek kell gondoskodnia, a használatbavételi engedély kiadása előtt, vagy pedig ha a tudomásunkra jut, hogy mikor veszik birtokba az ingatlant, akkor az ezt követő 90 napon belül kell ezt elkészítenie.


Amennyiben eladásra kínáljuk az ingatlanunkat, akkor a hirdetésben fel kell tűntetni, hogy milyen energetikai besorolásba tartozik a ház vagy a lakás, ha rendelkezik már ilyen tanúsítvánnyal. Abban az esetben, ha még nincs meg a tanúsítvány, de a lakóingatlanunk beleesik abba a kritériumba, hogy szükséges ennek megléte, akkor előbb ki kell hívnunk egy energetikai szakembert, hogy felmérje a lakásunkat és elvégezze a méréseket, amelyek szükségesek a tanúsítvány elkészítéséhez, és csak ezután kezdjük meg hirdetni az ingatlanunkat. Ennek hiányában ugyanis, ezt nem tehetjük meg.


Amikor megtörténik a bérbeadás vagy az eladás, akkor a szerződésnek tartalmaznia kell az alábbiakat:


• Rendelkezik-e energetikai tanúsítvánnyal, vagy kell-e készíteni

• Ha van, akkor a tanúsítvány azonosító kódját

• Nyilatkoznia kell a vevőnek, vagy bérlőnek, hogy megkapta-e az eladótól a tanúsítványt vagy egy másolatát

• Ha nem kell energetikai tanúsítvány, akkor azt is szükséges a szerződésben rögzíteni


Ezek valamelyikének hiánya esetében érvénytelen az adás-vételi vagy bérbeadási szerződés. Fontos tehát erre odafigyelni!


Amennyiben egy egész háztömbre szeretnénk kiállíttatni a tanúsítványt, azt csak abban az esetben tudjuk megtenni, ha mindegyik lakásban ugyanolyan a fűtési rendszer, ugyanúgy van megoldva a szellőzés is, valamint a meleg víz ellátás is ugyanolyan rendszerről történik. Amennyiben, csak egy lakásnál is van eltérés, akkor már nem lehet kiállítani az egész tömbre, hanem egyenként kell ezt elvégezni.


Ha elkészült a tanúsítvány, van néhány előírás, hogy miket kell tartalmaznia annak:


• Az energetikai számítást

• Magát az energetikai besorolást

• Javaslatokat is tartalmaz, amik arra terjednek ki, hogy milyen módon lehetne még költséghatékonyabbá alakítani az ingatlant, valamint az energiafogyasztás kedvezőbbé tételére is (persze csak abban az esetben, ha van erre ész szerű megoldás is, mert elképzelhető, hogy az adott ingatlannál nem lehet jobban kedvezőbb feltételeket létrehozni)


Energetikai besorolás szerint lehet A+, A, B, C, D, E, F, G, H, I. Akár csak a különböző háztartási gépeknél, itt is az A+-os a legjobb és az I pedig a kevésbé energiatakarékos. azonban ezen idővel lehet változtatni, ha van rá lehetőség és mi magunk is szeretnénk, ha energiatakarékosabb lenne az otthonunk. Hiszen ez nem csak a mi érdekünket szolgálja, hanem a környezetünkét is.


A tanúsítást minden olyan ember elvégezheti, aki rendelkezik a szükséges felsőfokú végzettséggel és megfelelő szakmai háttérrel rendelkezik. Azonban ha honvédelmi vagy nemzetbiztonsági épületről kell kiállítani a tanúsítványt, akkor azt csakis olyan személy, akinél elvégezték a nemzetbiztonsági ellenőrzést is.


A tanúsítvány kiállításának árát nem szabták meg, mint arról már említést is tettünk, így minden cég maga dönti el, hogy mennyiért végzi el ezt a feladatot. Vannak bizonyos esetek, amikor nem szükséges kiállítatni a tanúsítványt, ezeket már megemlítettük az előző oldalon, valamint arra is kitértünk már, hogy akárhol is lakunk, van már nagyon sok városban van lehetőségünk arra, hogy elvégeztessük a tanúsítvány kiállítását, illetve az ehhez szükséges mérések is. Legyen ez Szeged, Pécs, Debrecen, Budapest, Szolnok vagy bárhol máshol az országban.


Meddig érvényes az energetikai tanúsítvány?

Maga a tanúsítvány a kiállítást követő 10 évig érvényes. Azonban ha a jogszabály változik, akkor, persze ha erre a részére is kiterjed, akkor az új időtartamig lesz érvényes. Amennyiben viszont korszerűsítést végeztek el az ingatlanon, ami akár az energetikai besorolás mértékén is változtatna, ezért ilyen esetekben újra ki kell hívni egy energetikai szakértőt, és ismét el kell végeztetni a szükséges méréseket az új tanúsítvány kiállításához. Ezáltal az ingatlanunk értéke is változni fog, mivel kedvezőbb rangsorba került a ház vagy lakás.


Tulajdon képen, ha azt nézzük teljesen jó dolog az energetikai tanúsítvány megléte, mivel ha ingatlant szeretnénk vásárolni, nagyon jó, hogy tisztában legyünk annak milyen az energia fogyasztása, illetve mennyire költséghatékony. Sokszor csak a tulajdonos által bemutatott számlákból lehetett következtetni, mennyibe is kerül az adott ingatlan fenntartása. Ha viszont nem az eladást tűztük ki célul, akkor viszont segíthet rávilágítani arra is, hogy lehetne korszerűsíteni a házunkat vagy lakásunkat, hogy minél kevesebb hő, áram illetve víz vesszen el fölöslegesen és nem utolsó sorban a költségvetésünket is ezáltal segítené kedvezőbbé tenni. Nagyon fontos szem előtt tartani, ha ingatlant vásárolunk vagy bérlünk és az adott feltételeknek is megfelelnek, akkor az adás-vételi szerződést jól olvassuk át, és kérjük az energetikai tanúsítványt is. Amennyiben nem áll módjában a tulajdonosnak ezt részünkre bocsájtani, akkor jobb, ha figyelmeztetjük a tulajdonost ezek szükséges meglétére, hiszen ezek hiányában nem, hogy nekünk, de másnak sem fogja tudni eladni az ingatlanát. Legyünk naprakészek és rendelkezzünk saját ügyvéddel, akiben 100 %-ban megbízunk, hiszen az ingatlan vételével kapcsolatosan szokták átverni a legtöbb embert.